Het spoor naar India

Met de trein naar het verre oosten

Tamil tijgers

3 February 2011, 11:15

Gisteren ben ik vanuit Mysore aangekomen in Udagamandalam, ook wel bekend als Ootacamund, maar iedereen noemt het gewoon Ooty. Dit is een mooi gelegen hillstation op meer dan 2000 meter hoogte. Hierdoor heeft het een koel klimaat. Overdag een graad of 20-25, en ‘s nachts keldert het kwik bijna tot het vriespunt. Zeker na bijna vier maanden in de warme regionen vertoefd te hebben, is dat ijskoud. En ik had geen warme kleding meer.

Ik had een fleecevest bij me, en een capuchonvest. Het eerste had ik al een tijd geleden gedumpt. Het nam veel ruimte in en was veel te heet en was toch maar een lelijk ding dat voor een prikkie in de AH Bonus was. Het capuchonvest ben ik tot mijn spijt ergens in een restaurant in Goa kwijtgeraakt.

Toen ik aankwam in Ooty was het nog lekker warm maar toen de zon onder ging werd het heel snel koud. Met alle lagen kleding aan die ik bij me had was, en wat glazen whiskey was het uit te houden maar vandaag heb ik toch maar wat warme kleding bijgekocht.

In Mysore heb ik een aangename maar dure week doorgebracht. De stad staat bekend om de zijde, sandalhout en diverse olie. Erg mooi spul. In Nederland is vooral sandalhout peperduur en goede sandalhout-wierook is zelfs bijna niet meer te krijgen. Mysore is een van de weinige plekken waar het hout groeit. De ricksja-driver die ik een paar dagen had gecharterd heeft me langs de beste plekken geleid, en dat leverde best een deuk in mijn portemonnee op. Maar heb wel heel mooie en interessante dingen gekocht, dus zeker geen spijt.

Daarnaast waren er natuurlijk de nodige bezienswaardigheden, waaronder wat Hindu-tempels, het Mysore Palace, en een vogel-reservaat. Het paleis was indrukwekkend; van buiten en van binnen is dit gebouw zo ontzettend over the top dat het je gaat duizelen.

De laatste dag in Mysore heb ik een uitstap gemaakt naar twee national parcs: Bandipur en Mudumulai. Het tweede park, in Tamil-Nadu, was verreweg het mooiste. Hier heb ik een korte safari per jeep gemaakt, en daarna een uur of drie te voet door het park gelopen, samen met twee local guides. Deze waren niet bewapend en ik vroeg me een beetje af wat te doen als er opeens een tijger ons pad zou kruisen.

We hebben geen tijgers gezien helaas, en ook geen olifanten. Wel de nodige herten, wilde honden, waterbuffels. En heel veel olifantenpoep, soms nog bijna dampend. Een aantal bomen vertoonden luipaard-sporen en er waren ook voetafdrukken in het zand te zien die volgens de gidsen absoluut van tijgers zouden zijn. Maar het daadwerkelijk zien van de dieren is een loterij en ondanks het gebrek aan dieren was het wel erg interessant.

Na de hike was er nog een government safari, in een bus, met een grote groep. Deze was spotgoedkoop (in tegenstelling tot de andere safari’s) maar daar hebben we ironisch genoeg wel wilde olifanten gezien. In een groep, met twee jongen, staken ze de weg over. Helaas was ik hier net te laat met mijn camera, die ik nu weer heb!

Want voor Mysore zat ik in Bangalore. Hier is voor toeristen weinig te beleven. het is een vrij westers aandoende stad, met volop McDonald’s, KFC en de Pizza Hut. Op zich vond ik dat toch best prettig, voor een tijdje. Maar wel weer een beetje jammer dat je bij de McDonalds niet eens een hamburger of big mac kunt krijgen!

Bangalore heeft ook enorme, poenige malls met alle luxe-producten die je kan bedenken. Dus ook mobiele telefoons. Heb een tijdje rondgekeken en toen de knoop doorgehakt en een HTC Desire HD gekocht. Die is in India ook gewoon stervensduur, nauwelijks goedkoper dan in NL, maar het is een goede investering, omdat ik toch al had besloten om een carreer switch naar Android app development te maken.  Websites zijn zo vorige eeuw! Apps zijn de toekomst, als zometeen iedereen zo’n ding heeft is dat een enorme markt die nog maar in de kinderschoenen staat. En ik heb al wat coole ideeen die ik hier natuurlijk niet ga vertellen!

Maar dat komt later wel. Ik heb nog even wat gereis voor de boeg. Ik blijf waarschijnlijk een aantal dagen hier in Ooty, wil hier wat wandelingen maken, en dan richting Cochi. En dan daarna richting Chennai voor de boot naar de Andamans!

Hieronder nog wat foto’s!

Hindu-tempel, Chamundi Hill, Mysore

Krokodil in Mysore bird sanctuary

(Tamme) olifant wordt gewassen in Mudulumai

(Tamme) olifant wordt gewassen in Mudumulai

Hert met gewei in Mudumulai

Hindu-tempel bij Mysore Palace

Mysore Palace

Een van de twaalf miljard Hindu-goden

5 reply's op “Tamil tijgers”

1. comment number 1 by: Muriel

Mooie foto’s en leuk dat je bij het TQ-uitje kan zijn!

2. comment number 2 by: Rob Boerman

Hey Lennart,

ziet er weer goed uit! Is je oor al weer gerepareerd voor duik expeditie?

Geniet er nog van, hoe lang het ook ook duurt, het is zo weer voorbij.

3. comment number 3 by: Tineke en Henk

Hi Lennart,

Veel gezien en mooie foto’s. ga zo door en blijf gezond. We blijven je op de voet volgen.

4. comment number 4 by: Lapinours

Toch weer leuk, wat foto’s. Hou je wel genoeg afstand, want die wilde olifanten kunnen doordenderen. En géén Rollo geven!
    We volgen je verrichtingen nog steeds met groot plezier. DPVJVEM

5. comment number 5 by: Norman Leet Pellegrino

Coole ideeën! Hierbij een open sollicitatie om na afloop van je trip daar eens over met je mee te denken. Goede reis et cetera!